Czy dieta ma wpływ na stan naszych zębów?

Czy to, co jemy ma wpływ na nasze zęby? Jakie produkty należy spożywać, a jakich unikać? Jak powinniśmy zadbać o stan naszego uzębienia? Poniżej znajdziecie kilka ciekawych informacji na ten temat.

Zdrowy i piękny uśmiech to marzenie każdego z nas. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę, że nieodpowiednia dieta może mieć ogromny wpływ na stan naszych zębów. Produkty, które spożywamy mogą niszczyć nie tylko wygląd naszych zębów, ale również stan zdrowia. Warto zatem zastanowić się nad zmianą niektórych nawyków lub nad włączeniem do diety składników, które będą wpływały na poprawę naszego uzębienia. To bardzo ważne w przypadku dzieci. Musimy pamiętać, że zęby u dzieci bardzo szybko mogą się popsuć właśnie przez stosowanie niewłaściwej diety.

Odpowiednia dieta powinna wzmacniać nasze zęby i nie powodować powstawania próchnicy, kamienia czy innych zmian tkanki. Bardzo ważnym składnikiem budulcowym jest wapń, który nadaje zębom odpowiednią twardość oraz wytrzymałość. Oprócz tego niezbędne jest również dostarczanie witamin oraz minerałów, które sprzyjają właściwej ochronie naszych zębów. Powinniśmy mieć świadomość jakich produktów należy unikać. Warto wiedzieć, że dla naszego szkliwa najbardziej szkodliwy jest kwas fosforowy znajdujący się w kwaśnych sokach lub owocach.

Jakie produkty są niezbędne?

Dieta wzmacniająca stan oraz zdrowie naszych zębów powinna być bogata w wapń. To niezbędny minerał budulcowy, który odpowiada za strukturę naszych zębów. Produkty mleczne takie jak, np. jogurty, maślanki czy sery mogą stanowić najlepsze źródło wapnia. Niedobór tego minerału może objawiać się kruchością zębów, a także prowadzić do próchnicy. Osoby, które uczulone są na produkty mleczne powinny przyjmować suplementy.

Centrum Medyczne Sowia Wola – Stomatolog Nowy Dwór Mazowiecki – sprawdź dostępną ofertę

Bardzo istotne są również witaminy, które dostarczane są do naszego organizmu. Jedną z najważniejszych jest witamina D, która odpowiada za prawidłową mineralizację szkliwa oraz pozwala lepiej przyswajać wapń. W tym przypadku najlepszym źródłem tej witaminy są tłuste ryby oraz jajka. Ważna jest także witamina C, która zabezpiecza nasze dziąsła przed pękaniem oraz krwawieniem. Najlepiej w tym celu spożywać dużo warzyw oraz owoców. Witamina A natomiast bardzo dobrze chroni zęby przed próchnicą, niszczy bakterie, a także wspomaga utrzymanie w dobrym stanie błony śluzowej jamy ustnej. Także możemy znaleźć ją w wielu smacznych produktach, m.in. w rybach, jajach, marchwi oraz w owocach.

Czego lepiej unikać?

Wrogiem dla naszych zębów jest przede wszystkim cukier. Oczywiście nie oznacza to, że całkowicie należy wyeliminować go z naszej diety. Wystarczy go ograniczyć. Cukier osiadający na zębach jest siedliskiem dla rozwijających się bakterii. To z kolei może prowadzić do pojawienia się próchnicy czy kamienia nazębnego. Szczególnie niebezpieczne są produkty, które oblepiają nasze zęby, np. landrynki czy słodkie soki.

Duża ilość kawy lub herbaty również ma wpływ na zdrowie naszych zębów. Tego typu napoje sprzyjają demineralizacji, a to z kolei powoduje pojawienie się przebarwień na zębach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *